ملتقى أبناء النيل

أهلاً وسهلاً بك ضيفنا الكريم، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التسجيل لكي تتمنع بكافة الصلاحيات في المنتدى وتذكر دائما وجودك يهمنا......

أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 31

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

ملتقى أبناء النيل

أهلاً وسهلاً بك ضيفنا الكريم، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التسجيل لكي تتمنع بكافة الصلاحيات في المنتدى وتذكر دائما وجودك يهمنا......

أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 31

ملتقى أبناء النيل

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

ملتقى أبناء النيل

دخول

لقد نسيت كلمة السر

أهلا وسهلا بجميع الزوار والأعضاء

اهلا بيك بين اهلك وناسك

المواضيع الأخيرة

» روابط تحميل برنامج الجوز 8 الناطق للمكفوفين jaws 8.0
أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 Emptyالثلاثاء نوفمبر 20, 2012 8:33 pm من طرف karema

» أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"3
أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 Emptyالثلاثاء أكتوبر 04, 2011 1:54 pm من طرف هبه الحمزاوى

» أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2
أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 Emptyالإثنين أكتوبر 03, 2011 11:23 am من طرف هبه الحمزاوى

» أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"
أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 Emptyالأحد أكتوبر 02, 2011 12:26 pm من طرف هبه الحمزاوى

» نفسى اشوفك يارب "من القلب للقلب"
أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 Emptyالسبت أكتوبر 01, 2011 11:57 am من طرف هبه الحمزاوى

» نفسى أوصلك يارب"كلام من القلب للقلب"3
أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 Emptyالجمعة سبتمبر 30, 2011 12:44 pm من طرف هبه الحمزاوى

» نفسى أوصلك يارب"كلام من القلب للقلب"2
أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 Emptyالأربعاء سبتمبر 28, 2011 8:47 am من طرف هبه الحمزاوى

» نفسى أوصلك يارب "كلام من القلب للقلب"
أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 Emptyالثلاثاء سبتمبر 27, 2011 4:06 pm من طرف هبه الحمزاوى

» ميزة انك تبقى قاعد بتذاكر جمب بنت
أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 Emptyالجمعة أغسطس 26, 2011 8:47 pm من طرف м̲̅я̲̅.αℓ- ƺτ̲̣α̣ίвί

» رابط مشاهدة دوري البطال بث مباشر art
أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 Emptyالخميس أبريل 21, 2011 2:56 am من طرف ابراهيم

» بنت رسبت في الثانوية العامة شوفو عملت ايه..
أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 Emptyالإثنين أبريل 18, 2011 9:42 pm من طرف youssef2002

» برنامج Microsoft Virtual PC 6.1 / Virtual PC SP1 6.0.192.0 Windows XP Mode for Windows 7
أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 Emptyالثلاثاء مارس 15, 2011 5:10 am من طرف adgjmpt332

» الموضوع الأول المدير العام
أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 Emptyالأحد فبراير 20, 2011 5:35 am من طرف Ø§Ù„مدير العام

» مواقف مضحكة
أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 Emptyالإثنين فبراير 07, 2011 8:15 am من طرف MOHAMED ENTER

» بعد اذنك يامدير
أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 Emptyالأربعاء يناير 26, 2011 5:08 pm من طرف Ø§Ù„مدير العام

» صوت معانا
أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 Emptyالأحد يناير 23, 2011 4:19 pm من طرف (MR.HIMO)

» هل ترضي الآخرين على حساب نفسك ؟؟
أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 Emptyالخميس يناير 13, 2011 5:30 am من طرف الملكة السمراء

» قصه ممتعه لشاب في الجامعه
أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 Emptyالخميس يناير 13, 2011 5:27 am من طرف الملكة السمراء

» (( القســــــوة تقتــــــل الحـــــــــب !!!! ))
أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 Emptyالخميس يناير 13, 2011 5:25 am من طرف الملكة السمراء

» في عينك دمعة على مين هتنزل
أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 Emptyالخميس يناير 13, 2011 5:19 am من طرف الملكة السمراء

من يوم 6 "11"2009 أنت الزائر رقم

.: عدد زوار المنتدى :.

أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2

هبه الحمزاوى
    هبه الحمزاوى
    عضو منا وفينا
    عضو منا وفينا

الميزان عدد المساهمات : 7
    تاريخ الميلاد : 26/09/1989

أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2 Empty أاااااه لو تقبلنى يارب "كلام من القلب للقلب"2

مُساهمة من طرف هبه الحمزاوى الإثنين أكتوبر 03, 2011 11:23 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فلنكمل الدرس:

{فقلت استغفروا ربكم انه كان غفاراً}
    يعنى ايه يعنى يارب مقلتش حاجة صعبة ماقلتش حاجة غريبة مقلتش طلاسم لا انا قلت كلام جميل يدخل القلب ويساعد على التقرب منك قلتلهم ها ياشباب مالكم بعيد عن ربنا ليه ايه اللى مكرهكم فيه ايه باعدكم عن طريقه بس خايفين ما يفتحلكوش الباب لا ده غفار انتوا مش عارفين اد ايه هو غفور بيغفر الذنوب ده هو كمان اللى بعت لنا الرسل والانبياء عشان نآمن وهو اللى فاتحلنا باب التوبة طول الوقت مش بوقت معين وهو اللى بينزل وقت السحر يقول هل من تائب اتوب عليه هل من مستغفر اغفر له هل من داعى استجب له ، هو ربنا وهو برضه اللى امر كاتب الحسنات يكتب الحسنة اول ماتعملها وامر كاتب السيئات يستنى 6 ساعات مايكتبهاش يمكن تتوب وان تبت يمحيها والحسنة بعشر امثالها وان ما تبتش يكتبها سيئة واحدة ، انتوا ليه مش عايزينه دا غفور اوى ورحيم اوى ده كمان لو ماتبتش بيقولك عبدى لو جئتنى بقراب الارض خطايا لجئت بقرابها مغفرة وهو برضه اللى بيقول عبدى لو بلغت ذنوبك عنان السماء ثم لقيتنى لا تشرك بى شئياً غفرت لك ولو عشت عمرك كله تعصيه وبعدين جيت تقولله هاتقبلنى يارب يفتحلك الباب ويغفرلك ويفرح بيك ويقولك احببتنا فاحببناك وعصيتنا فأمهلناك وإن عدت الينا قبلناك
    مفيش حاجه تمنعك انك ترجعله دا كمان لما تتوبوا هايستر عليكم ذنوبكم ومش هايعايركم ولا يفضحكم
    طيب حد ها يسأل وانا هالا حول ولا قوة الا باللهب ايه من الرجوع لله اسمع ياسيدى
    {يرسل السماء عليكم مدراراً} السما هاتتفتح ابوابها وهاينزل عليكم منها الخير كله كانه مطر نازل
    {ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم انهارا}
    مال ومطر وزرع وزواج واولاد ما هو كله من عند الله وكله اتقطع عننا بسبب المعاصى والبعد عن ربنا ما هو كله اتقطع من معاصينا لما نتوب هايدينا وهايعوضنا عن كل اللى فات واللى اتحرمنا منه
    طيب يارب مش الاول تذكر الانهار وبعدين الجنة هى هاتيجى منين الجنة الا بالانهار؟
    لا انا هاديكوا بدون سبب يعنى انا مش هاستنى تاخدوا بالاسباب لا انا هانعم عليكم من عندى من خيرى ومن كرمى بس ارجعوا وتوبوا
    ارجعوا يا شباب وانت تلاقوا شغل ارجعوا يا بنات وانتوا تتجوزوا ارجعوا يا مصريين وانا ازود نعمى عليكم ومايبقاش فيه غلاء تانى ارجعوا يا مسلمين العالم وانا اخليكوا تتحدوا تانى وارفع راية الاسلام تانى
    ارجعوا وانا ارجعكوا جيش لا ينهزم تانى بس ارجعوا
    قولوا يارب بدمعة صادقة وايد طاهرة وجسد سليم مفيهوش معاصى
    {مالكم لا ترجون لله وقاراً}
    يعنى ليه مش عايزين ترجعوا ده 950 سنه دعوة عشان ترجعولى مالكم بتحسبوها ازاى فين عقلكم قلبك اتحمل انك تتحدى ربنا بالمعاصى؟
    مالكم مستهترين ليه فاكرين انكم مش هاتقولوا رب ارجعون هاتقولوا لما تشوفوا سكرة الموت وهتقولوا لما تسألى فى القبر وهاتقولوا لما تتعذبوا فى القبر وبعدها يوم القيامة وبعدها جهنم وبئس المصير
    ياااااااااااااااااه على حزنك وقتها
    انتوا فاكرين ان الحياة لعبة ومفيش حساب
    {وقد خلقكم أطواراً}
    كنت ايه زمان يا مليونير ويا ملياردير وياللى فرحان بصحتك وقوتك إو نفوذك أو سلطتك أو ... وانت كنتى ايه يافنانه ياللى فرحانه بعريك وجسمك اللى باين وانت حيوان منوى

انتهى الدرس اليوم
    انتظرونى ودرس جديد غداً
    سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك.
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الوقت/التاريخ الآن هو الثلاثاء مارس 19, 2024 12:32 pm